Sunday, November 8, 2009

Hukum Karma...


Aku kenal Zack Kuntum dah lama, mungkin lagi lama dari Jimi dan Yem, lagi lama dari Kojak, punyalah lama tapi kita orang tak pernah ngam... dia dengan aku macam langit dan bumi, jauh berbeza. Dari segi jiwa, dia Zack Kuntum!

Aku Eddie Dewanaga...!!!
Korang mesti boleh tangkap maksud itu kan, dia budak baik.

Back in the days, kita sama-sama pernah rasa susah dan senang, walaupun berlainan perangai, citarasa, tapi serious... aku kenal sangat dengan orang yang macam dia. Dia jenis tak suka kutuk orang, never say bad things to other people, paling jahat yang aku tau pun, dia isap okok... time sekolah, jahat lah namanya tu.

Dia ni cukup rajin, dia kurang pandai namun dia ringan tulang, orang lain belajar tinggi-tinggi, tapi dia yang cuma 'cukup makan' terus je kerja bila abis sekolah. Bantu orang tua dia, adik-adik dia yang ketika itu masih kecik, masih bersekolah. Dia kerja pun rajin, ahad kerja, siang malam kerja, public holiday pun dia sauk... ada satu kali tu, orang sibuk beraya, dia dengan uniformnya dah tunggu bas untuk masuk shift petang.

Masa berlalu, zaman berubah, banyak company tutup. Sindrom gawat melanda ekonomi. Dia kena buang kerja...

Kemudian dia bekerja di satu syarikat lain. Selama beberapa tahun, dia yang aku kenal cukup bagus dalam kerjanya, syarikat itu berjaya dan terus berjaya. Melihatkan dengan keadaan syarikat yang berjaya dan maju itu, pemiliknya mula memasukkan segala kroninya kedalam syarikat dan memberhentikan Zack Kuntum dengan alasan perpindahan ke kawasan baru dengan teknologi dan teknik pemasaran yang berlainan. Zack Kuntum akur.

Perlahan demi perlahan Zack Kuntum membina impian, tangga demi tangga, kembali sembuh dari sengsara dan kini, walaupun tak sesenang dulu, dia masih berdiri...

Berlainan pula dengan syarikat itu yang kini, perlahan demi perlahan retak seribu, sikit demi sikit berderai bagai abu... yang berlagak berganti kereta baru, dah kena tarik, yang kawen hartawan, sudah bercerai berai, yang meniti impian, hancur akibat kebodohan, yang sihat, dah terbaring sakit, yang cantik dan bergetah, bunting dan tinggal video saja, yang masih belajar, kena buang, yang dah sedia sakit, terus mampus...!



Hukum karma beb... buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.










.

5 comments:

  1. mulia di balas syurga...
    dosa kan sengsara....

    hehehe...

    ReplyDelete
  2. bagus moral cerita neh, nk2 lg kisah al-benar

    ReplyDelete
  3. meor ballack,
    Tuhan tu Maha Mengetahui lagi Maha Kaya.




    Cik Chelsea,
    kisah benar beb, oleh itu beringat sebelum kita berbuat aniaya sesama sendiri...

    ReplyDelete
  4. what goes round, comes around.. betul?

    ReplyDelete
  5. sana sini penipuan, penindasan..bosan kan? kasihan pada yg memerlukan..:'(

    ReplyDelete