Thursday, September 9, 2010

Yang disana, yang disini...


Seluruh benua gegak gempita, ribut melanda membadai syurga, yang disini melintang pukang, yang disana tunggang langgang, yang diatas runtuh, yang dibawah makin roboh.

Yang disana banjir, juta-juta kerugian, ribu-ribu kehilangan, ratus-ratus kematian, berpuluh-puluh kontena bantuan.
Yang disini hanyut dengan kemodenan, belum habis belajar sudah mimpi kemewahan, belum ada kerja sudah mabuk keindahan.

Yang disana tunggu masa gunung berapi meletus, pasti ramai warga yang bakal mampus, pihak berwajib kerja bertungkus lumus, segala bantuan datang tak putus-putus, Yang disini pantang terdengar, saudaranya disana dilanda musibah terbesar, derma dipinta masuk tv dan masuk suratkhabar. Wang dikumpul agar nasib mereka tak terbiar. Tapi ada juga orang disana yang bikin onar, fitnah itu dan ini cakap berputar-putar, ganyang mereka, bendera dibakar, najis dilempar, mereka tak pernah sedar, segala yang ada kita hantar. Lagu dan drama mereka kita siar, jenis yang tak kenang jasa... memang dasar!

Yang disana pula berkempen habis-habisan, paderi dan gereja mereka nak bakar Al-Quran, ada yang sudah mengingatkan, jangan usik agama Tuhan, padahnya akan berterusan, tapi kalau sudah diberi amaran, teguran tidak berkesan, tiada lagi pilihan, yang disini tak dapat melawan dan pertahan, diorang dah diserap setan, mudah-mudahan, bala bencana dan ribut taufan, bakal mendorong rasa keinsafan...

Hari terakhir Ramadhan, yang disana kegembiraan, yang disini masih tiada persiapan. Mohon kemaafan, semoga kita dalam ketenangan. Sederhana itu berkat, beb. Kaf-Ba-Roa-Kaf-Ta-Alif-Nun... keberkatan.





.

6 comments: