Wednesday, February 4, 2009

Jaguh Kampung...

Seorang rakan baru memulakan perniagaan,
bisnes jual air liur macam sesetengah penglipur lara,
sebagai orang baru, untuk mempromosikan kedai, dia pun
menyalak sana sini, berak dan kencing merata tempat untuk tinggalkan jejak,
untuk orang lain perasan kehadiran dia dan mungkin menarik 'potential client'
ke premis perniagaan dia, maka berhasil lah taktik dia... aku gembira,
sebagai rakan baru, aku ingin menyokong, tolong kawan2...
dia pun seakan sudi untuk berkawan.

Hari demi hari perniagaan nya cukup maju,
ramai yang datang memberi sokongan, aku turut kesitu,
aku tengok dia ni berbakat semulajadi, ini cukup positif,
sekurang2nya orang ramai ada pilihan dan boleh memeriahkan keadaan,
lama kelamaan aku perhatikan yang dia seakan ada tujuan lain,
belangnya makin terserlah, siongnya mula bersinar,
kukunya mulai mencengkam...

Barang2 jualannya mulai dipenuhi dengan keseronokkan,
hingga satu peringkat, dia mula berani meludah kesetiap kedai2 yang lain,
mungkin kerana pelanggan mulai ramai dan ada yang berkuasa,
tak kurang juga yang berlagak singa dalam paya dan buaya masuk gua,
satu demi satu rakan seperjuangan nya ditunjal hidup2.

Aku bagai tak percaya, dia dah bertukar sebegitu rupa,
kepada sesiapa yang enggan menuruti, pasti jadi kutu kari,
baru2 ini, aku juga menerima nasib serupa,
aku maki sial babi tapi dia tak peduli,
dia sudah punya cita-cita, mencela saudara dan menyanjung sicelaka.

Sebagai seorang yang lebih tua, aku diamkan,
mungkin dia sedang menikmati zaman puncaknya,
teringat kata2, mengalah bukan bermaksud aku lemah,
cuma kini aku perhatikan saja rentaknya...
Mungkin satu hari nanti ada yang bisa menegur,
Tuhan Maha Mengasihi dan Mengasihani...



Luncai terjun dengan labu labunya..??
Biarkan...








.

4 comments:

  1. manusia mmg senang lupe diri.
    bile senang lupe pijak bumi.
    dah tersadung jilat tanah baru sedar.
    huh,arap2 kite dijauhkan dari sume tu.

    ReplyDelete
  2. idup mcm roda. kjp kt ats kjp kt bwh. lma2 bkl sdr diri diri gak tp tnggu trsadung, jatuh terjelepuk dulu la..

    ReplyDelete
  3. penjenayah merah jambu...
    wah, sungguh berprofil tinggi nick baru dia ye.


    bella,
    sama2 kita tgk, jika dia sedar awal, mungkin bisa diselamatkan dari buangan seumur hidup, kalau tak, nahas la kalau gua jumpa!!

    ReplyDelete